درحال بارگذاری...

اصول و اهداف کشاورزی ارگانیک

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

اصول و اهداف کشاورزی ارگانیک


اصول و اهداف کشاورزی ارگانیک

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است


کشاورزی ارگانیک یک نظام مدیریت تولید جامع‌نگر است که موجب افزایش سلامت کشت بوم از نظر تنوع زیستی، چرخه طبیعی عناصر غذایی و فعالیت‌های میکروبی و زیستی خاک می‌شود. جهت تغذیه گیاهی و حفظ حاصلخیزی خاک تا حد امکان متکی به تناوب زراعی، استفاده از بقایای گیاهی، کود حیوانی، بقولات، کود سبز، پسماندهای آلی برون مزرعه‌ای، کنترل مکانیکی علف‌های هرز، سنگ‌های معدنی و برای کنترل آفات و بیماری‌ها، متکی بر ارگانیک است. کشاورزی ارگانیک را از طریق شاخص‌های زیر اندازه گیری می‌کنند:

الف) رعایت استانداردهای تولید در رشد محصول
ب) بذر و نهال
ج) مدیریت کنترل آفات و علف‌های هرز در مزرعه
د) مدیریت و نظارت بر بسته بندی، آماده سازی و شستشو، انبارداری، حمل و نقل و روش‌های برچسب گذاری و بر این اساس کشت ارگانیک را دارای مزایای ذیل می‌دانند:

– رعایت ملاحظات زیست محیطی
– هزینه پایین‌تر تولید نسبت به کشت معمولی و قیمت بالا‌تر محصولات ارگانیک
– سلامت و امنیت غذایی مصرف کنندگان، حفاظت مناسب از منابع آب و خاک
– امکان بکارگیری روش‌های کشت مخلوط مه منجر به افزایش بهره وری می‌شود
– کاهش ضایعات کشاوری به دلیل استفاده آن‌ها به صورت کمپوست در تولید

بر این اساس تعریف فدراسیون بین المللی جنبش کشاورزی ارگانیک (IFOAM)، کشاورزی ارگانیک یک سامانه کشاورزی است که در آن جنبه‌های زیستی، اجتماعی و اقتصادی تولید پایدار غذا، پوشاک، فراورده‌های چوبی و… بهبود می‌یابد.
اهداف کشاورزی اُرگانیک
اهداف زیست محیطی کشاورزی پایدار عبارتند از: توازن زیست بوم، عدم آلودگی شیمیایی، آب و خاک تمیز، مدیریت تولید بر مبنای اگرو اکوسیستم، حفظ منابع طبیعی، حاصلخیزی بالای خاک و مدیریت مخاطرات زیستی در فعالیت‌های کشاورزی.
اهداف اصلی اقتصادی کشاورزی پایدار عبارتند از: دسترسی و ورود به بازار مناسب و تجارت منصفانه، افزایش بهره وری اقتصادی تولید، پایداری اقتصاد خانوار تولیدکننده، افزایش تولید و ارزش افزوده تولیدات، کاهش هزینه‌های تولید، بازده خوب و مداوم، کاهش نهاده‌های بیرونی، بهترین استفاده از منابع محلی.
در کشور ما با توجه به اینکه به لحاظ جغرافیای طبیعی، سیستم کشاورزی به صورت سنتی و پراکنده در روستا‌ها و در قطعات کوچک پا گرفته و کشاورزی صنعتی به طور کامل استقرار نیافته است این فرصت فراهم است تا از این وضعیت برای تبدیل کشاورزی سنتی و معمول به ارگانیک بدون مصرف هزینه زیاد و تنها با نظارت و هدایت فنی استفاده گردد و از این طریق با توجه به قیمت ۲ تا ۳ برابری این محصولات و نیز افزایش اشتغال، ارزش افزوده عاید کشور خواهد شد. به صورت رسمی تا زمستان سال ۱۳۹۰، حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی تحت پوشش ارگانیک در ایران ثبت شده است. بر اساس اطلاعات سازمان ملل از تعداد ۶۶ محصول اصلی کشاورزی، ایران در ۷ محصول زراعی و ۱۵ محصول باغی در رتبه‌های اول تا دهم قرار دارد. با توجه به اینکه مصرف سموم در ایرانبسیار کمتر از شرایط کشاورزی صنعتی است و حتی در بیشتر محصولات مانند زعفران، زیره، پسته، انجیر، کشمش، بادام، خرما، سیب درختی، هندوانه، مرکبات، خاویار، می‌گو، پوست، روده، پشم و محصولات باغبانی، دامی و شیلاتی می‌توان فعالیت‌های گسترده‌ای را برای شروع و حضور در تولید محصولات ارگانیک در جهان داشته باشد. بررسی‌های نشان می‌دهد حدود ۲۳۰ هزار هکتار از مزارع کشور شامل ۱۲۵ هزار هکتار باغات و ۱۰۵ هزار هکتار از اراضی زراعی به صورت طبیعی از پوشش مصرف سموم و کودهای شیمیایی خارج بوده. بیش از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور؛ حدود ۲۵۴ هزار هکتار از باغات و ۵۵۴ هزار هکتار زمین‌های زراعی از سموم شیمیایی استفاده نکرده‌اند.
 
 
 
 
 
 
 
 


کاربر سیرنگ، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


کشت ارگانیک کشاورزی ارگانیک کشاورزی پایدار پهپاد

این مطالب را هم بخوانید!

افزایش تولید محصولات اساسی کشا...

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

کودپاشی با استفاده از پهپادهای...

هر آنچه درباره روش های نوین کشاورزی باید بدانیم؟ کودپاشی با استفاده از پهپاد های کشاورزی چگونه انجام می شود؟ مزایا استفاده از پهپادهای کشاورزی چیست؟ چرا باید از پهپادهای کشاورزی استفاده کنیم؟

ادامه مطلب »

اماده سازی زمین برای کاشت ذرت

مراحل کاشت ذرت به صورت مختصر توضیح داده شده

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116